Koncepcja pracy szkoły
KONCEPCJA PRACY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ALFREDA SZKLARSKIEGO
W KOZIEGŁOWACH
MISJA SZKOŁY
Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, stwarzając uczniom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego
i intelektualnego.
WIZJA
W naszej szkole dążymy do wychowania ucznia mającego świadomość, że jest członkiem społeczności ludzkiej. Uczymy kochać, szanować i żyć kulturą i tradycją narodu polskiego. Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, troszczącego się o swoje środowisko przyrodnicze, w którym żyje.
Szkoła stwarza uczniom bezpieczne i optymalne warunki do rozwoju postaw ważnych
dla obywatela Polski i Europy. Znana jest w środowisku jako placówka oferująca usługi edukacyjne na wysokim poziomie jakości.
Kadrę szkoły tworzy zespół nauczycieli nastawionych innowacyjnie, którzy chętnie
się dokształcają i doskonalą.
Szkoła jest otwarta na środowisko i współpracę ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej.
PRIORYTETY SZKOŁY
- Wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej.
- Wychowanie ku wartościom duchowym i społecznym.
- Wychowanie przez sport.
- Rozpoznanie potrzeb uczniów i zapewnienie im pomocy, której potrzebują.
- Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
- Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła – dom rodzinny.
- Zwiększenie udziału rodziców uczniów w życiu szkoły, zaangażowanie rodziców
we wszystkie możliwe obszary jej działalności.
MODEL ABSOLWENTA
Jest aktywny:
- posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości,
- ma swoje upodobania jako twórca i odbiorca sztuki,
- wykazuje się samodzielnością.
Jest świadomy:
- zna swoją wartość i prawa,
- zna i respektuje prawa innych.
Jest ciekawy świata:
- stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł,
- lubi i chce się uczyć,
- wrażliwy na piękno przyrody (świadomość ekologiczna).
Jest odpowiedzialny:
- umie podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje,
- umie rozwiązywać problemy,
- cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki,
- zna swoje słabe strony i potrafi nad nimi pracować,
- umie dokonać samooceny.
Jest otwarty:
- łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami,
- umie współdziałać w grupie,
- prezentuje swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych,
- jest dobrym organizatorem.
Jest optymistą:
- jest pogodny,
- pozytywnie patrzy na świat,
- wierzy w siebie.
Jest tolerancyjny:
- rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym,
- jest wrażliwy na potrzeby innych.
Jest krytyczny:
- selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje,
- ocenia ich przydatność do określonego celu.
DOSKONALENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Zadania szczegółowe
|
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
Ewaluacja programów nauczania w celu dostosowania ich do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony |
maj |
dyrekcja, zespoły samokształceniowe |
Opracowanie i wdrażanie programów własnych oraz nowatorskich rozwiązań i innowacji pedagogicznych |
zgodnie z terminem zawartym w rozporządzeniu |
nauczyciele przedmiotów, wychowawcy |
Zorganizowanie próbnych sprawdzianów dla klas VI i V |
wg harmonogramu |
wychowawcy klas |
Analiza wyników sprawdzianu po klasie szóstej, sprawdzianów próbnych, formułowanie i wdrażanie wniosków umożliwiających wzrost efektów kształcenia |
po każdym sprawdzianie |
zespół nauczycieli klas IV - VI |
Dostrzeganie możliwości uzyskiwania przez uczniów lepszych wyników w nauce. Formułowanie wniosków, które przyczyniają się do poprawy wyników w nauce uczniów |
dwa razy w roku szkolnym |
wszyscy nauczyciele |
Przeprowadzenie „diagnoz na wejściu” w klasach pierwszych i czwartych - sprzyjających wyrównywaniu szans edukacyjnych |
wrzesień
|
nauczyciele uczący w klasach pierwszych i czwartych |
Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów |
na bieżąco |
wszyscy nauczyciele |
Stosowanie na zajęciach metod i form uwzględniających różne uzdolnienia i zainteresowania uczniów |
na bieżąco |
wszyscy nauczyciele |
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów (konkursy, wystawy prac, pokaz talentów itp.) |
na bieżąco |
nauczyciele przedmiotów, wychowawcy |
Organizacja zajęć pozalekcyjnych |
na bieżąco |
nauczyciele, wychowawca świetlicy |
Zorganizowanie systemu zindywidualizowanej pomocy uczniom o szczególnych potrzebach edukacyjnych |
wrzesień |
wychowawcy, pedagog |
Przyznawanie nagród i wyróżnień najlepszym absolwentom - „Gala Gwiazd” |
co roku |
samorząd uczniowski, rada pedagogiczna |
Spodziewane efekty:
- Uzyskiwanie możliwie najwyższych efektów nauczania.
- Udział uczniów w konkursach przedmiotowych.
- Osiągnięcie wysokich wyników ze sprawdzianu po klasie szóstej.
DOSKONALENIE EFEKTÓW PRACY
OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ
Zadania szczegółowe
|
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
Diagnozowanie sytuacji materialnej, rodzinnej, socjalno-bytowej uczniów poprzez ankiety, wywiady środowiskowe. Pomoc uczniom mającym trudności materialne (zapewnienie obiadów, podręczników, dofinansowanie wycieczek, pomoc materialna, pomoc pedagogiczna) |
na bieżąco |
wychowawcy |
Wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci (zebrania klasowe, indywidualne rozmowy i konsultacje) |
na bieżąco |
wychowawcy, pedagog szkolny |
Przygotowanie do aktywnego udziału w instytucjach demokratycznych |
wrzesień każdego roku szkolnego |
opiekun samorządu uczniowskiego, wychowawcy |
Rozwój osobowości i możliwości intelektualnych uczniów (udział w konkursach i zawodach) |
według napływających informacji |
nauczyciele przedmiotów |
Organizowanie i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym |
według harmonogramu |
wyznaczeni nauczyciele
|
Współpraca z organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych (poradnia PPP, policja) |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pedagog |
Ukształtowanie poczucia więzi ze swoim regionem (udział w imprezach regionalnych, wycieczkach, ogniskach, tradycjach świątecznych) |
według harmonogramu |
nauczyciele, wychowawcy |
Prowadzenie zajęć pozwalającym uczniom zapoznać się ze zmianami zachodzącymi we współczesnym świecie |
na bieżąco |
wychowawcy |
Kształtowanie odpowiednich postaw etycznych |
systematycznie |
wszyscy nauczyciele |
Realizacja programu profilaktyki, organizacja warsztatów profilaktycznych |
na bieżąco
|
pedagog szkolny, wychowawcy klas |
Uatrakcyjnienie przerw śródlekcyjnych (gry i zabawy) |
na bieżąco |
samorząd uczniowski |
Ukształtowanie pożądanego stosunku do zagadnień ekologicznych (udział w akcjach „Sprzątanie Świata”, zbieranie baterii, makulatury, „Dzień Ziemi”) |
według harmonogramu |
wychowawcy, nauczyciele przyrody |
Rozwój fizyczny uczniów i propagowanie zdrowego trybu życia, udział młodzieży w zawodach sportowych |
przez cały rok |
wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego |
Zintegrowanie rodziców wokół działań promujących szkołę (pomoc w organizacji imprez promujących, sponsoring) |
na bieżąco |
dyrekcja, wychowawcy |
Spodziewane efekty:
- Uczniowie znają role instytucji demokratycznych.
- Uczniowie potrafią być asertywni w określonych sytuacjach.
- Uczniowie potrafią docenić wpływ przyrody na prawidłowy rozwój człowieka.
- Uczniowie promują zdrowy styl życia.
- Uczniowie są współgospodarzami szkoły, regionu, kraju.
- Rodzice i uczniowie identyfikują się ze szkołą.
- Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, angażują się w imprezy organizowane w szkole.
KADRA
Zadania |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego |
sierpień/wrzesień |
lider WDN, przewodniczący zespołów samokształceniowych |
Opracowanie i wdrażanie planu szkoleń Rady Pedagogicznej w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego |
sierpień |
dyrektor
|
Podnoszenie i uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji zgodnie z potrzebami szkoły |
na bieżąco |
nauczyciele
|
Doskonalenie zawodowe nauczycieli |
na bieżąco |
lider WDN |
Dzielenie się własnymi doświadczeniami |
na bieżąco |
przewodniczący zespołów samokształceniowych |
Udoskonalenie współpracy stażysta – opiekun |
|
dyrektor |
Gromadzenie i udostępnianie materiałów dydaktycznych w zakresie nowoczesnych metod pracy z uczniem |
na bieżąco |
lider WDN, bibliotekarz |
Uzupełnianie literatury pedagogicznej, prenumerata fachowej prasy |
na bieżąco |
dyrektor, bibliotekarz |
Spodziewane efekty:
- Kadra pedagogiczna planuje swój rozwój.
- Nauczyciele podejmują różnorodne formy doskonalenia.
- W szkole funkcjonuje poprawna komunikacja interpersonalna, nauczyciele mają optymalne warunki do rozwoju zawodowego.
BAZA I WYPOSAŻENIE SZKOŁY
Zadania szczegółowe
|
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
Poszukiwanie sponsorów szkoły |
na bieżąco |
dyrektor, nauczyciele |
Stałe wzbogacanie księgozbioru szkolnego |
na bieżąco |
dyrektor, bibliotekarz |
Dbanie o stan budynku szkolnego i terenu wokół szkoły |
na bieżąco |
dyrektor, pracownicy obsługi |
Wyposażenie pokoju nauczycielskiego w stanowisko komputerowe z drukarką |
w miarę posiadanych środków |
dyrektor |
Pielęgnowanie zieleni wokół szkoły |
na bieżąco |
pracownicy obsługi |
Zakupienie nowych mebli do klas (regałów) |
w miarę posiadanych środków |
dyrektor |
Modernizacja zaplecza rekreacyjno – sportowego |
w miarę posiadanych środków |
dyrektor |
Spodziewane efekty:
1. Uczniowie mają poczucie odpowiedzialności za bazę dydaktyczną szkoły.
2. Budynek szkoły jest nowoczesną placówką odpowiadającą standardom europejskim.
PROMOCJA SZKOŁY
I INTEGRACJA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Zadania szczegółowe |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Stała współpraca z mediami i lokalną prasą, opracowanie artykułów(sprawozdania z imprez, uroczystości, konkursów) i zamieszczanie ich w lokalnej prasie |
na bieżąco |
dyrekcja, bibliotekarz, nauczyciele |
Rozbudowa i aktualizowanie strony internetowej |
na bieżąco |
informatyk, administratorzy strony www |
Organizowanie i udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych |
według harmonogramu konkursów |
nauczyciele, uczniowie |
Organizowanie imprez i uroczystości lokalnych (dni patrona, artystycznych, sportowych, kulturalnych) |
według harmonogramu |
nauczyciele, uczniowie |
Prezentowanie osiągnięć uczniów i nauczycieli (gazetki, strona internetowa, lokalna prasa) |
na bieżąco |
nauczyciele |
Współpraca ze Stowarzyszeniami, instytucjami działającymi na rzecz edukacji i wychowania (Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Zespołu Szkół w Koziegłowach, Miejsko-Gminny Ośrodek Promocji Kultury w Koziegłowach, Kluby Sportowe- „Fair Play” i „Olimp”) |
w każdym roku szkolnym |
członkowie Stowarzyszenia |
Nawiązanie współpracy ze szkołami im. Alfreda Szklarskiego w całej Polsce |
systematycznie |
dyrekcja, nauczyciele, samorząd uczniowski |
Spodziewane efekty:
- Szkoła jest rozpoznawalna w środowisku lokalnym.
- Uczniowie doskonalą umiejętności promowania swoich osiągnięć.
- Uczniowie znają dzieje regionu, jego kulturę, tradycje, obyczaje.
- Szkoła utrzymuje współpracę z innymi szkołami o imieniu Alfreda Szklarskiego.
- Szkoła promuje się w mediach, na stronie internetowej.
- Szkoła promuje i dokumentuje swoje osiągnięcia korzystając z mediów.
PRIORYTETOWE ZADANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ALFREDA SZKLARSKIEGO W KOZIEGŁOWACH
NA NAJBLIŻSZE LATA:
- Przygotowanie uczniów do osiągania wysokich wyników na sprawdzianach zewnętrznych oraz konkursach.
- Ewaluowanie i wdrażanie niezbędnych zmian Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki.
- Pozyskiwanie funduszy na zadania dydaktyczno-wychowawcze.