• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

Europejski Dzień Numeru Alarmowego

11 lutego 2021

Wdrażanie numeru 112 ma swój początek 1991 roku, a od 2008 roku numer ten obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej.

112 to numer alarmowy, pod który można dzwonić bezpłatnie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej. Wybierając 112, rozmówca uzyskuje połączenie z odpowiednią służbą ratunkową (policją, strażą pożarną lub pogotowiem ratunkowym), a numer jest dostępny przez całą dobę.

Numer 112 funkcjonuje obecnie we wszystkich państwach członkowskich UE równolegle       z krajowymi numerami alarmowymi (np. 999 lub 110). Dania, Finlandia, Malta, Holandia, Portugalia, Rumunia oraz Szwecja postanowiły przyjąć numer 112 jako swój jedyny lub podstawowy krajowy numer alarmowy.

W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, mamy możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112, niezależnie od tego,
w jakim kraju Unii się znajdujemy. Operatorzy numeru alarmowego zawsze znają co najmniej jeden język obcy, w Polskim systemie zarejestrowane jest około 14 języków.

Kiedy osoba zgłasza wypadek, system identyfikuje numer telefonu (także połączenia              z numerów zastrzeżonych), wyświetla dane osoby, na którą aparat jest zarejestrowany i, co najważniejsze, pokazuje na mapie aktualną lokalizację telefonu, z którego wykonano połączenie.

Dzieje się tak dzięki Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD). Platforma udostępnia dane z centrali telefonicznych oraz dane przestrzenne          i w ten sposób operator otrzymuje dokładne współrzędne miejsca zdarzenia. Pomaga to        w udzielaniu pomocy w sytuacji, gdy nie jest możliwe podanie dokładnej lokalizacji np. poszkodowany nie wie gdzie się znajduje, lub gdy zdarzenie zgłasza dziecko.

Kluczowym atutem tego systemu jest przede wszystkim fakt, że skraca on czas lokalizacji abonenta do 3 sekund, dzięki czemu służby ratownicze otrzymują wezwanie już po około 10 sekundach od momentu zgłoszenia wypadku. Warto dodać, że kiedyś takie działania zajmowały nawet 20 minut.

System powiadamiania ratunkowego umożliwia ewidencjonowanie i przechowywanie danych dotyczących treści zgłoszeń. Możliwe jest też dokonywanie analiz oraz tworzenie statystyk związanych z funkcjonowaniem systemu.