• Zmień kontrast
  • A+
  • A++

Wrażenia uczestników wyjazdu do Oettingen

Weronika Cesarz: „Jak wszyscy dobrze wiemy nie od dziś - podróże kształcą. Dzięki nim poznajemy nowe miejsca, ciekawych ludzi, zdobywamy doświadczenia, stajemy się bardziej odpowiedzialni. Szczególnie, gdy chodzi o wyjazdy zagraniczne. Tego wszystkiego możemy doświadczyć, biorąc udział w wyjazdach w  projekcie „Comenius”. Pierwszy wyjazd zagraniczny miał miejsce w dniach 09.02.2014 r. – 14.02.2014 r. do Niemiec, gdzie gościła nas zaprzyjaźniona szkoła Albrecht – Ernst – Gymnasium w Oettingen.

O spaniu w dniu wyjazdu mogliśmy tylko pomarzyć, gdyż o 3:45 wyruszyliśmy spod szkoły autokarem na lotnisko im. Fryderyka Chopina  w Warszawie.  Dla niektórych osób był to pierwszy lot samolotem, więc obawiały się tego, ale jak się okazało, lot minął bardzo szybko.  Nawet nie wiadomo kiedy znaleźliśmy się poza granicami kraju, na lotnisku w Monachium. Szybko przemieściliśmy się kolejką podmiejską do centrum miasta Tam czekała na nas pani przewodnik, która oprowadziła nas po mieście i opowiedziała wiele ciekawych rzeczy związanych z historią i kulturą i życiem codziennym w Monachium.

Wieczorem udaliśmy się pociągiem do Treuchtlingen, skąd miały nas odebrać rodziny goszczące.

W poniedziałek zwiedzaliśmy szkołę i uczestniczyliśmy w lekcjach. Byliśmy na lekcji języka niemieckiego i fizyki.  Wieczorem odbyło się już mniej formalne spotkanie  osób zaangażowanych w projekt. Było dużo dobrego jedzenia, zabawy i humoru.

We wtorek odbyły się warsztaty dotyczące debatowania. Pracowaliśmy w zróżnicowanych narodowościowo grupach. W każdej grupie pracowało kilkoro Niemców, Polaków, Szkotów i Portugalczyków, co skutecznie zmuszało nas do posługiwania się językiem obcym.

Środa była niezwykle interesującym i ciekawym dniem. Odbyła się wycieczka do Norymbergii. Zobaczyliśmy wiele ciekawych pod względem historycznym miejsc. Oczywiście nie obeszłoby się bez sesji zdjęciowych. Po południu mieliśmy czas dla siebie. Mogliśmy coś zjeść, kupić upominki dla rodziny i znajomych, czy po prostu odpocząć po całym dniu chodzenia. Dzień ten był bardzo długi, gdyż po powrocie znowu spotkaliśmy się większa grupą. Było nas około 30 osób. Nasza kolacja wyglądała jak Wieczerza WigilijnaJ.

Szkoda, że ten dzień tak szybko minął.:(

Czwartek był dniem bardzo pracochłonnym. Musieliśmy bardzo wytężyć swoje umysły, ponieważ przygotowywaliśmy się do popołudniowej debaty. Po południu w Ratuszu odbyły się dwie debaty, z udziałem uczestników ze wszystkich szkół partnerskich oraz burmistrza miasta OettingenPo zakończeniu obrad, udaliśmy się ponownie do szkoły, gdzie odbyło się pożegnalne spotkanie. Każdy miał możliwość zaśpiewania karaoke i zatańczenia „Makareny” czy „Kaczuszek”. Późnym wieczorem wróciliśmy do domu, żeby się spakować i przygotować do powrotu. W piątek koło południa 14 lutego byliśmy już na lotnisku w Polsce.

Ada Pala: „Bardzo cieszę się, że brałam udział w projekcie Comenius w tym roku, ponieważ wzbogaciło się moje słownictwo z języka niemieckiego, a co najważniejsze, przestałam się bać mówić w języku obcym. Wcześniej miałam większe opory. Mieszkanie u rodziny goszczącej bardzo mi w tym pomogło. Byliśmy wtedy zmuszeni do używania języka obcego. To nauczyło nowych doświadczeń. Dowiedziałam się też, jak prowadzone są lekcje w  szkole w Oettingen, poznałam kulturę bawarską i teraz już wiem, że podmiejska kolej jest naprawdę szybka. Zaprzyjaźniłam się bardzo z dziewczyną, u której mieszkałam. Pomagała mi bardzo. Najprzyjemniejszymi wspomnieniami są dla mnie dwa wieczory: środowy i czwartkowy. Bawiłam się na nich świetnie. Wszystkie kraje zbliżyły się do siebie. Jestem bardzo zadowolona, że miałam możliwość jechać do Niemiec. Przygotowanie do debaty było bardzo trudne, ale satysfakcjonujące.”