• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

Kreatywne zabawy

Sposoby na kreatywne spędzanie czasu z dziećmi.

1. Gry planszowe

Chociaż wydają się przeżytkiem, reliktem epoki sprzed komputerów, ale to naprawdę fajna rodzinna rozrywka dla dużych i małych. Tylko skąd wziąć gry planszowe jeśli finanse są nie pewne a sklepy zamknięte. Wystarczą kartki, kredki i trochę pomysłów, ewentualnie internet, który podpowie pomysły na zadania. Kto wie, może nawet zbuntowany nastolatek się skusi. A może czyjeś dziecko ma talent plastyczny i będzie mogło się wykazać podczas pracy.Pamiętajmy, że to ma być zabawa, nie konkurs na najbardziej logiczną i najlepszą grę. Jest też szansa połączenia przyjemnego z pożytecznym, tzn. połączenie zabawy z nauką i tak możemy zrobić z dziećmi powtórkę z historii (wystarczy zrobić pola z datami i tu pytania odnośnie wydarzeń i dat, pola z postaciami historycznymi. Pola z wydarzeniami tu musimy coś opisać.). Podobne powtórki można robić z biologii, polskiego etc.

2. Zagadki

Opcja dla nieco młodszych: zadajemy pytanie i rzucamy piłką, dziecko odpowiada i zadaje swoje pytanie odrzucając piłkę

.3. Raz, dwa, trzy. Baba-Jaga patrzy

Klasyczna zabawa, w którą na pewno wielokrotnie bawiliśmy się jeszcze gdy byliśmy dziećmi. - Jeden z uczestników staje tyłem do pozostałych, powoli wypowiada „raz, dwa, trzy. Baba Jaga patrzy!” i odwraca się.- W tym czasie startuje z wyznaczonej linii startu i usiłuje dotrzeć do Baby Jagi (tu możemy modyfikować grę, możemy biegać, chodzić na czworaka, skakać itp.).- Jeśli odwrócona Baba- Jaga zobaczy czyjś ruch, odsyła tę osobę na start.

4. Gra w chowanego.

Wszyscy znamy i uwielbiamy. Proponuję też modyfikację gry.- W ciemnościach, gasimy światła a wszyscy uczestnicy dostają latarki. Reszta zasad pozostaje bez zmian. Jedna wyznaczona osoba liczy (umowna liczba), pozostałe się chowają, wygrywa ta osoba, którą najtrudniej będzie znaleźć. - „Kotek”- jedna osoba się chowa i cichutko miauczy. Inni uczestnicy gry mają za zadanie ją znaleźć. Wygrywa osoba, która znajdzie „kotka” jako pierwsza.

5. Ciepło-zimno

- umówcie się jaki przedmiot zostanie schowany

- osoba lub osoby, która wyszła wraca i szuka schowanego przedmiotu

- gdy zbliża się do miejsca, w którym ukryto przedmiot, mówimy „ciepło, cieplej, gorąco!”, gdy się oddala powtarzamy „zimno, zimniej, mróz!”

W kolejnych wpisach podpowiem co porabiać z młodzieżą (prócz gier planszowych), chociaż uważam, że warto do niektórych zabaw zaprosić starsze dzieci, np. chowany w ciemnościach. Większość gier opisanych wyżej pobudza rozwój ruchowy. Myślę, że teraz dzieci potrzebują takich zabaw „do wybiegania”. W najbliższym czasie będę chciała również zaproponować wam wspólne zabawy stolikowe.

Udanej Zabawy :) Proszę dajcie znać jak poszło i czego potrzebujecie.

 

Źródło: własne dzieciństwo, pomysły, książka „365 sposobów na nudę”.