LET’S GIVE A CONCERT!
Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego
pt. Dajmy koncert! (tyt. org. Let’s give a concert!)
Autor: mgr Iwona Saleta
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa im. A. Szklarskiego w Koziegłowach
Czas realizacji: rok szkolny 2021/22
Spis treści
1. Wstęp
2. Założenia organizacyjno – programowe
3. Adresaci innowacji pedagogicznej
4. Cele i założenia innowacji
5. Metody i techniki pracy
6. Treści programowe z języka angielskiego realizowane
w trakcie innowacji
7. Ewaluacja pracy
8. Warunki realizacji innowacji
1.Wstęp
Dzieci chętnie uczą się nowych rzeczy, w tym słów ułożonych do melodii. Dla nauczyciela oznacza to, że do nauki języka angielskiego można wykorzystać właśnie piosenki. Jakie utwory do nauki angielskiego wybrać ? Listę piosenek, dzięki którym dziecko oswoi się z językiem, rozwinie swoje umiejętności językowe, a także aktywizuje się ruchowo można łatwo odszukać chociażby na platformie Super Simple Learning Songs, czy też English for Kids.
Jeżeli dziecko ma uczyć się z piosenek po angielsku, utwory powinien śpiewać native speaker. Stwarza to idealne warunki do tego, aby mali uczniowie nabywali podczas zajęć właściwego akcentu, nie odczuwając przy tym żadnego trudu.
Do nauki poprzez piosenki zachęcają również kolorowe animacje oraz zabawne postacie, które dzieci szybko polubią. Śpiewanie jest przyjemniejsze niż patrzenie w książki. Dzięki transkrypcji dzieci jednocześnie widzą i utrwalają pisownię słownictwa jakie powinny opanować na sobie właściwym poziomie.
Niniejsza innowacja została opracowana w oparciu o projekt Sing and Learn stworzony przez Cambridge English, aby pomagać uczniom w nauce, rozwijaniu pamięci oraz używaniu nowo poznanych słów i komunikatów.
2. Założenia organizacyjno – programowe
- Piosenki odtwarzane podczas zajęć bazują na listach słownictwa używanych przez Cambridge English: Starters i Movers.
- Nowe nagrania są idealne do pracy nie tylko w klasie , ale również w domu. Oznacza to, że dzieci mogą niemal samodzielnie pracować w wolnym czasie, wystarczy tylko udostępnić im nagranie.
- Seria Sing and Learn zawiera interaktywne napisy, które zachęcają do wspólnego śpiewania.
- Nauczyciel ma do dyspozycji karty pracy oparte o słownictwo, gramatykę i struktury użyte w poszczególnych piosenkach. Pozwalają one również na rozwijanie sprawności czytania i pisania oraz ułatwiają monitorowanie, analizę i dokumentowanie postępów czynionych przez uczniów.
- Na zajęciach innowacyjnych grupa uczniów jest bardziej zmotywowana, ponieważ zdaje sobie sprawę, z tego, że będzie prezentować wypracowane efekty.
3. Adresaci innowacji pedagogicznej
Bezpośrednimi adresatami innowacji są uczniowie klasy II b Szkoły Podstawowej w Koziegłowach.
4. Cele i założenia innowacji
CELE POŚREDNIE
- Pobudzenie dzieci do aktywności ruchowej.
- Poprawa rytmizacji uczniów i wzmocnienie ich koordynacji.
- Redukcja poziomu lęku związanego z nauką szkolną.
- Korzystny wpływ na koncentrację.
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.
- Uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych.
- Podniesienie jakości pracy szkoły.
- Zwiększenie efektywności nauczania języka angielskiego.
CELE GŁÓWNE
- Zachęta uczniów do nauki języka angielskiego.
- Rozwijanie umiejętności mówienia w języku angielskim.
- Rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu przekazów w języku angielskim.
- Poszerzanie słownika i struktur realizowanych na zajęcia ramowych
- Prezentacja nabytych umiejętności językowych podczas koncertu piosenek opanowanych poprzez realizację innowacji.
ZADANIA
- Stworzenie szczegółowej listy piosenek prezentujących słownictwo i struktury właściwe dla grupy ośmiolatków zgodnie z podstawą programową.
- Dostosowanie metod w zależności od tempa pracy dzieci.
- Monitorowanie nabywanych umiejętności nazywania i zapisu poznanych konkretów i abstraktów oraz stosowania, jak również rozumienia komunikatów językowych.
- Stworzenie planu organizacji koncertu piosenki angielskiej.
5. Metody i techniki pracy
Dla właściwej realizacji niniejszej innowacji niezbędne jest zastosowanie wymienionych poniżej technik i metod, przy czym należy pamiętać o dostosowaniu stopnia trudności materiału i tempa pracy oraz uwzględnieniu dysfunkcji uczniów.
- Wizualizacja i demonstracja z wykorzystaniem nagrań poszczególnych piosenek potrzebnych do realizacji innowacji.
- Technika zabawy (np. naśladowanie nauczyciela, czy postaci z piosenek).
- Samodzielne prace ucznia (np. ilustracje do piosenek)
- Karty pracy do piosenek
WYKAZ PIOSENEK Z OKREŚLENIEM ZAKRESU TEMATYCZNEGO ORAZ REALIZOWANEGO AKTU MOWY:
Zakres tematyczny |
Kontakty interpersonalne |
Tytuł piosenki
|
Ja |
Nawiązywanie i kończenie kontaktu |
Hello, hello what’s your name?
|
Stany emocjonalne |
Określanie swojego samopoczucia i pytanie o nie |
How are you?
|
Kolory |
Określanie koloru przedmiotów z otoczenia |
Find something blue!
|
Liczebniki do 100 |
Liczenie |
Count with me!
|
Jedzenie |
Określanie swoich preferencji żywieniowych |
Do you like broccoli?
|
Zwierzęta |
Nazywanie zwierząt oraz wyrażanie posiadana |
I have a pet
|
Czynności |
Określanie umiejętności zwierząt |
Yes, I can
|
Części ciała |
Nazywanie części ciała |
This is me
|
Czynności |
Określanie czynności, jakie wykonujemy |
Everybody has a body
|
Pogoda |
Opisywanie stanów pogodowych |
What’s the weather like today?
|
Określanie położenia |
Określanie położenia przedmiotów |
Where is the spider?
|
Stany emocjonalne |
Nazywanie stanów emocjonalnych, udzielanie rad |
If you are happy…
|
Zawody |
Nazywanie zawodów, określanie miejsc pracy oraz nazywanie czynności ludzi wykonujących określone zawody |
People in my town
|
Dni tygodnia |
Określanie dni tygodnia |
7 days of the week
|
Miesiące |
Określanie miesięcy |
12 months of the year
|
Alfabet |
Literowanie |
ABC
|
Czasu zegarowego |
Określanie czasu zegarowego |
What’s the time Mr Wolf?
|
Czynności dnia codziennego |
Opisywanie swojego dnia codziennego |
Wash your face!
|
Rodzina |
Nazywanie członków rodziny |
Finger’s Family
|
Boże Narodzenie |
Składanie życzeń |
We wish you a Merry Christmas |
6. Treści programowe z języka angielskiego realizowane w trakcie innowacji
Temat innowacji został opracowany zgodnie z podstawę programową kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Spełnia również wymogi wymienionych poniżej aktów prawnych:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59 ze zm.) działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły/placówki, a poprzez zniesienie wymogów formalnych, warunkujących według dotychczas obowiązujących przepisów, realizację innowacji, wyzwolić kreatywność uczniów i nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
7. Ewaluacja pracy
Ewaluacja będzie dokonywana na bieżąco po opanowaniu każdej z piosenek. Do oceny efektów w zakresie poszerzenia słownictwa i struktur posłużą karty pracy do każdej piosenki oraz karty przekrojowe łączące słownictwo i struktury z kilku piosenek. Pomocnym narzędziem będzie również ankieta dla rodziców, która pozwoli pozyskać opinię i oczekiwania n/t realizowanej innowacji. Ankieta jest planowana po pierwszym semestrze.
Realizacja innowacji zostanie przedstawiona w formie raportu uwzględniającego określenie stopnia realizacji poszczególnych celów i zadań przewidzianych w innowacji. Koncert piosenki angielskiej będzie podsumowaniem innowacji.
8. Warunki realizacji innowacji
Realizacja innowacji polega na nauce piosenek wymienionych w w/w zestawieniu. Uczniowie powinni uczestniczyć w zajęciach rozwijających z języka angielskiego w wymiarze 45 minut tygodniowo w roku szkolnym 2021/22. Podczas zajęć uczniowie muszą mieć zapewnione nagrania, wizualizację oraz karty pracy, jak również przestrzeń do poruszania się podczas nauki.