• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

LET’S GIVE A CONCERT!

Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego

pt. Dajmy koncert! (tyt. org. Let’s give a concert!)

 

Autor: mgr Iwona Saleta

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa im. A. Szklarskiego w Koziegłowach

Czas realizacji: rok szkolny 2021/22

 

Spis treści                                                                                                            

1. Wstęp                                                                            

2. Założenia organizacyjno – programowe                                                     

3. Adresaci innowacji pedagogicznej                                                              

4. Cele i założenia innowacji                                                                             

5. Metody i techniki pracy                                                                                  

6. Treści programowe z języka angielskiego realizowane

 w trakcie innowacji                                                                           

7. Ewaluacja pracy                                                                                          

8. Warunki realizacji innowacji   

                                                            

 1.Wstęp

 

Dzieci chętnie uczą się nowych rzeczy, w tym słów ułożonych do melodii. Dla nauczyciela oznacza to, że do nauki języka angielskiego można wykorzystać właśnie piosenki. Jakie utwory do nauki angielskiego wybrać ?  Listę piosenek, dzięki którym dziecko oswoi się z językiem, rozwinie swoje umiejętności językowe, a także aktywizuje się ruchowo można łatwo odszukać chociażby na platformie Super Simple Learning Songs, czy też English for Kids.

Jeżeli dziecko ma uczyć się z piosenek po angielsku, utwory powinien śpiewać native speaker. Stwarza to idealne warunki do tego, aby mali uczniowie nabywali podczas zajęć właściwego akcentu, nie odczuwając przy tym żadnego trudu.

Do nauki poprzez piosenki zachęcają również kolorowe animacje oraz zabawne postacie, które dzieci szybko polubią. Śpiewanie jest przyjemniejsze niż patrzenie w książki. Dzięki transkrypcji dzieci jednocześnie widzą i utrwalają pisownię słownictwa jakie powinny opanować na sobie właściwym poziomie.

Niniejsza innowacja została opracowana w oparciu o projekt Sing and Learn stworzony przez Cambridge English, aby pomagać uczniom w nauce, rozwijaniu pamięci oraz używaniu nowo poznanych słów i komunikatów.

 

2. Założenia organizacyjno – programowe

  • Piosenki odtwarzane podczas zajęć bazują na listach słownictwa używanych   przez Cambridge English: Starters i Movers.
  • Nowe nagrania są idealne do pracy nie tylko w klasie , ale również w domu. Oznacza to, że dzieci mogą niemal samodzielnie pracować w wolnym czasie, wystarczy tylko udostępnić im nagranie.
  • Seria Sing and Learn zawiera interaktywne napisy, które zachęcają  do wspólnego śpiewania.
  • Nauczyciel ma do dyspozycji karty pracy oparte o słownictwo, gramatykę  i struktury użyte w poszczególnych piosenkach. Pozwalają one również na rozwijanie sprawności czytania i pisania oraz  ułatwiają monitorowanie, analizę   i dokumentowanie postępów czynionych przez uczniów.
  • Na zajęciach innowacyjnych grupa uczniów jest bardziej zmotywowana, ponieważ zdaje sobie sprawę, z tego, że będzie prezentować wypracowane efekty.

 

3. Adresaci innowacji pedagogicznej

Bezpośrednimi adresatami innowacji są uczniowie klasy II b Szkoły Podstawowej   w Koziegłowach.

 

4. Cele i założenia innowacji

CELE POŚREDNIE

  • Pobudzenie  dzieci  do aktywności ruchowej.
  • Poprawa rytmizacji uczniów i wzmocnienie ich koordynacji.
  • Redukcja  poziomu lęku związanego z nauką szkolną.
  • Korzystny wpływ na  koncentrację.
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.
  • Uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych.
  • Podniesienie jakości pracy szkoły.
  • Zwiększenie efektywności nauczania języka angielskiego.

CELE GŁÓWNE

  • Zachęta uczniów do nauki języka angielskiego.
  • Rozwijanie umiejętności mówienia w języku angielskim.
  • Rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu przekazów w języku angielskim.
  • Poszerzanie słownika i struktur realizowanych na zajęcia ramowych
  • Prezentacja nabytych umiejętności językowych podczas koncertu piosenek opanowanych poprzez realizację innowacji.

 

ZADANIA

  • Stworzenie szczegółowej listy piosenek prezentujących słownictwo i struktury właściwe dla  grupy ośmiolatków zgodnie z podstawą programową.
  • Dostosowanie metod w zależności od tempa pracy dzieci.
  • Monitorowanie nabywanych umiejętności nazywania i zapisu poznanych konkretów i abstraktów oraz stosowania, jak również rozumienia komunikatów językowych.
  • Stworzenie planu organizacji koncertu piosenki angielskiej.

 

5.  Metody i techniki pracy         

Dla właściwej realizacji niniejszej innowacji niezbędne jest zastosowanie wymienionych poniżej technik i metod, przy czym należy pamiętać o dostosowaniu stopnia trudności materiału i tempa pracy oraz uwzględnieniu dysfunkcji uczniów.

  • Wizualizacja i demonstracja z wykorzystaniem nagrań poszczególnych piosenek potrzebnych do realizacji innowacji.
  • Technika zabawy (np. naśladowanie nauczyciela, czy postaci z piosenek).
  • Samodzielne prace ucznia (np. ilustracje do piosenek)
  • Karty pracy do piosenek

WYKAZ PIOSENEK Z OKREŚLENIEM ZAKRESU TEMATYCZNEGO ORAZ REALIZOWANEGO AKTU MOWY:

Zakres tematyczny

Kontakty interpersonalne

Tytuł piosenki

 

 

Ja

Nawiązywanie i kończenie kontaktu

Hello, hello what’s your name?

 

Stany emocjonalne

Określanie swojego samopoczucia i pytanie     o nie

How are you?

 

 

 

Kolory

Określanie koloru przedmiotów z otoczenia

Find something blue!

 

 

Liczebniki do 100

Liczenie

Count with me!

 

Jedzenie

Określanie swoich preferencji żywieniowych

Do you like broccoli?

 

 

Zwierzęta

Nazywanie zwierząt oraz wyrażanie posiadana

I have a pet

 

 

Czynności

Określanie umiejętności zwierząt

Yes, I can

 

 

Części ciała

Nazywanie części ciała

This is me

 

Czynności

Określanie czynności, jakie wykonujemy

Everybody has a body

 

Pogoda

Opisywanie stanów pogodowych

What’s the weather like today?

 

Określanie położenia

Określanie położenia przedmiotów

Where is the spider?

 

 

Stany emocjonalne

Nazywanie stanów emocjonalnych, udzielanie rad

If you are happy…

 

 

 

Zawody

Nazywanie zawodów, określanie miejsc pracy oraz nazywanie czynności ludzi wykonujących określone zawody

People in my town

 

 

 

 

 

Dni tygodnia

Określanie dni tygodnia

7 days of the week

 

Miesiące

Określanie miesięcy

12 months of the year

 

Alfabet

Literowanie

ABC

 

Czasu zegarowego

Określanie czasu zegarowego

What’s the time Mr Wolf?

 

 

Czynności dnia codziennego

Opisywanie swojego dnia codziennego

Wash your face!

 

 

Rodzina

Nazywanie członków rodziny

Finger’s Family

 

 

Boże Narodzenie

Składanie życzeń

We wish you a Merry Christmas

 

6. Treści programowe z języka angielskiego realizowane w trakcie innowacji

                                                                           

Temat innowacji został opracowany zgodnie z podstawę programową kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Spełnia również wymogi wymienionych poniżej aktów prawnych:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

 Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59 ze zm.) działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły/placówki, a poprzez zniesienie wymogów formalnych, warunkujących według dotychczas obowiązujących przepisów, realizację innowacji, wyzwolić kreatywność uczniów i nauczycieli.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.

7. Ewaluacja pracy

Ewaluacja będzie dokonywana na bieżąco po opanowaniu każdej z piosenek. Do oceny efektów w zakresie poszerzenia słownictwa i struktur posłużą karty pracy do każdej piosenki  oraz karty przekrojowe łączące słownictwo i struktury z kilku piosenek. Pomocnym narzędziem będzie również ankieta dla rodziców, która pozwoli pozyskać opinię i oczekiwania n/t realizowanej innowacji. Ankieta jest planowana po pierwszym semestrze.

Realizacja innowacji zostanie przedstawiona w formie raportu uwzględniającego określenie stopnia realizacji poszczególnych celów i zadań przewidzianych  w innowacji. Koncert piosenki angielskiej będzie podsumowaniem innowacji.

8. Warunki realizacji innowacji

Realizacja innowacji polega na nauce piosenek wymienionych w w/w zestawieniu.  Uczniowie powinni uczestniczyć w zajęciach rozwijających z języka angielskiego w wymiarze 45 minut tygodniowo w roku szkolnym 2021/22. Podczas zajęć uczniowie muszą mieć zapewnione nagrania, wizualizację oraz karty pracy,  jak również przestrzeń do poruszania się podczas nauki.