• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

Sprawozdanie IV kwartał

Sprawozdanie z realizacji Projektu
„Kreatywny uczeń w innowacyjnej Szkole Podstawowej w Koziegłowach”

Projekt realizowany w ramach: Oś priorytetowa XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego – konkurs w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

– IV kwartał – rok szkolny 2020/2021

Zgodnie z założeniami uczestnikami projektu są uczniowie klas IV - VIII, bez względu na płeć i stan zdrowia. Kontynuujemy realizację projektu,  prowadząc dla uczniów cztery rodzaje zajęć, które mają na celu wyeliminowanie trudności w przyswajaniu umiejętności matematycznych i zniwelowanie barier dotyczących komunikacji w języku angielskim.

Zajęcia w czwartym kwartale trwały od 02.09.2020r. do 23.10.2020r. W tym czasie  zdołano przeprowadzić 265 h zajęć zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Z dniem 26 października 2020r. lekcje zostały zawieszone do odwołania ze względu na pandemię koronawirusa.

We wrześniu odbył się dodatkowy nabór uczniów, gdyż w czerwcu 2020r. projekt opuścili uczniowie klasy ósmej. Dołączyło 40 uczniów z klas czwartych i kilkoro uczniów z innych klas. Dzięki temu zajęcia były prowadzone w 14 grupach z  matematyki oraz 11 grupach z języka angielskiego. Mimo to, podobnie jak w poprzednich kwartałach, nie osiągnięto liczby grup zaplanowanych w projekcie.

 

DORADZTWO ZAWODOWE

Ze względu na koronawirusa i podwyższony reżim sanitarny nie doszły do skutku planowane w III kwartale wycieczki do zakładów pracy.

W październiku rozpoczęły się konsultacje indywidualne dla grupy ósmoklasistów, którzy zadeklarowali chęć uczestnictwa w zajęciach, ale ostatecznie zostały one zawieszone od 26.10.2020r. ze względu na wprowadzoną naukę zdalną.

 

ZAJĘCIA Z MATEMATYKI

Uczniowie rozwijali zdolności poznawcze oraz byli pobudzani do samodzielnego i logicznego myślenia poprzez zabawy, gry, ćwiczenia, różnego rodzaju łamigłówki umysłowe oraz ciekawostki matematyczne. Przygotowywano uczniów do korzystania z wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego i życia codziennego. Rozwijano także pamięć i umiejętność abstrakcyjnego myślenia i logicznego rozumowania.

Na zajęciach prowadzone były gry matematyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii komputerowych. Interaktywne ćwiczenia stanowiły atrakcyjną alternatywę dla zwykłych zajęć. Podczas zajęć wykorzystywano: tablice interaktywne, programy komputerowe i aplikacje dostępne w Internecie (Quizizz,  Matzoo, szaloneliczby.pl, Kahoot, Powtórkomat8, Matlandia) . Często korzystano z tabletów, które służyły do wykonywania ćwiczeń oraz wyszukiwania potrzebnych informacji czy tworzenia quizów dla siebie nawzajem.

Uczestnicy zajęć nabywali umiejętności pracy zespołowej, byli kreatywni, nie bali się podejmować nowych działań, odważnie zadawali pytania, gdy czegoś nie rozumieli. Przyjazna atmosfera na zajęciach, prawo do popełniania błędów, różnorodność stosowanych metod pracy i wykorzystywane różnorodne pomoce dydaktyczne pokazały uczniom atrakcyjne możliwości wykorzystania matematyki zarówno w pracy, jak i w zabawie. Dzięki tym zajęciom uczniowie zostali również lepiej przygotowani do nauczania w systemie zdalnym.

 

 

ZAJĘCIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Uczniowie klas młodszych poprzez gry i zabawy językowe  powtarzali i utrwalali swoją wiedzę oraz umiejętności: liczebniki, części ciała, kolory, zwierzęta, rodzina, czasownik 'to be', przedimki nieokreślone, tworzenie liczby mnogiej, opisywanie osób.

Uczniowie z klas starszych, uczestnicząc w zajęciach,  doskonalili swoją wiedzę w obszarze leksykalnym na takie tematy jak: zawody, świat przyrody, żywienie, podróżowanie, technologia, filmy, słowotwórstwo, synonimy, zaś w obszarze gramatycznym utrwalali czasy teraźniejsze, użycie przymiotników i czasowników w zdaniach, tworzenie pytań, wyrażanie ilości, czasownik 'have to'. Uczniowie ćwiczyli również funkcje językowe oraz rozumienie ze słuchu.

Uczestnicy zajęć ćwiczyli sprawności językowe, takie jak: słuchanie i czytanie ze zrozumieniem, pisanie oraz mówienie. Ćwiczyli reagowanie i funkcje językowe. Korzystali z nowoczesnych technologii: tablicy interaktywnej, tabletów oraz programów interaktywnych (np. Quizlet, Learningapps, Quizizz), podręczników interaktywnych tj. Starland. Dosyć dobrze współpracowali w parach i grupach.  Nauka przez zabawę, prowadzona w miłej atmosferze pozwalała uczniom swobodnie komunikować się w języku obcym, a brak oceniania, jakie towarzyszy tradycyjnym zajęciom, sprzyjały częstszemu zabieraniu głosu przez osoby nieśmiałe. Dzięki tym zajęciom uczniowie mogli pokonywać swoje bariery, nie tylko językowe.  Zajęcia zostały zawieszone z dniem 26.10.2020r.

WSPARCIE DLA KADRY NAUCZYCIELSKIEJ

W ramach projektu kontynuowano  wsparcie dla kadry nauczycielskiej w zakresie kompetencji cyfrowych. Zaplanowane na październik szkolenie w ramach TIK odbyło się 03.11.2020r. Ze względu na obostrzenia wynikające z istniejącej pandemii zostało ono przeprowadzone przez pracowników RODN-WOM w Częstochowie w wersji online. Temat szkolenia nawiązywał do istniejącej sytuacji epidemicznej: „Wykorzystanie platformy Google Classroom w prowadzeniu zajęć na odległość w ramach różnych przedmiotów”. W szkoleniu wzięło udział 13 zainteresowanych nauczycieli. Zdobyta wiedza i umiejętności zostały wykorzystane do prowadzenia zajęć zdalnych.