• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11 lutego numer alarmowy 112 obchodzi swoje urodziny!

 Dzień ten poświęcony jest zwiększaniu świadomości na temat Europejskiego Numeru Alarmowego 112, ale jest  to  również okazja, aby poznać trudną pracę operatorów numeru 112 i podziękować im  za poświęcenie i zaangażowanie w pracy.

Numer 112 w Polsce funkcjonuje od ponad 7 lat. Operatorzy Numerów Alarmowych odbierają zgłoszenia przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, także w dni ustawowo wolne od pracy, święta i weekendy.

Obecna sytuacja, tak odmienna dla wszystkich z powodu epidemii, dla pracowników Centrów Powiadamiania Ratunkowego również ma inny wymiar.

Epidemia wymusza na operatorach dodatkowe zadania – dbanie o bezpieczeństwo wszystkich uczestników zdarzenia, a także służb ratowniczych, ustalanie kwestii związanych z sytuacją epidemiologiczną w miejscach interwencji,  obowiązek zadawania dodatkowych pytań, dotyczących przebywania na kwarantannie czy w izolacji.

Stan epidemii powoduje, że operatorzy na bieżąco śledzą zmieniające się przepisy  i rozporządzenia. Realizują dodatkowe zadania związane m.in. z obsługą infolinii dotyczącej tzw. wymazobusów, infolinią dla szpitali dotyczącą miejsc na oddziałach zakaźnych. Mierzą się z wieloma nietypowymi zgłoszeniami. Przybywa zgłoszeń dotyczących zakłóceń i  łamania wprowadzonych obostrzeń. Ograniczenia w kontaktach międzyludzkich mają także odzwierciedlenie w telefonach od osób osamotnionych podczas odbywania kwarantanny.

Operatorzy wykazują się pełnym zrozumieniem i wskazują miejsca, gdzie osoby te mogą uzyskać właściwą pomoc.

Trzeba pamiętać, że mimo epidemii w dalszym ciągu odbierane są przez operatorów „standardowe” zgłoszenia alarmowe.

Praca operatorów jest niezwykle wymagająca i odpowiedzialna, ale na pracowników Centrum Powiadamiania Ratunkowego zawsze można liczyć.

 

Opracowała Milena Gruszka